05.04.2024

Wózki Li-Ion w nowej inwestycji Michelin Polska

Wózki widłowe z bateriami litowo-jonowymi jako element strategii zrównoważonego rozwoju

Branża: Produkcja opon

Firma: Michelin Polska Sp. z o.o.

Wyzwanie: Zapewnienie sprawnego transportu wewnętrznego w nowej hali przeznaczonej do produkcji gumowych mieszanek butylowych.

Rozwiązanie: Analiza potrzeb i zestawienie całościowej floty wózków widłowych w technologii litowo-jonowej wraz obsługą serwisową

Produkty: Flota wózków widłowych z bateriami w technologii Li-Ion, serwis wózków widłowych STILL Polska

Wdrażając swoją strategię zrównoważonego rozwoju, firma Michelin Polska wyposażyła nową, przeznaczoną do produkcji gumowych mieszanek butylowych halę w wózki widłowe z bateriami w technologii litowo-jonowej.

Grupa Michelin jest technologicznym liderem światowej branży opon, produkującym ogumienie do samochodów osobowych, ciężarowych, sprzętu rolniczego i budowlanego, samolotów, motocykli i rowerów. Firma zatrudnia w skali globu ponad 125 tys. osób i jest obecna w 177 krajach. Produkuje rocznie około 170 mln opon w ponad 120 zakładach na całym świecie. Jednym z nich jest fabryka zlokalizowana w Olsztynie.

Wyzwanie: skuteczny transport wewnętrzny w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju

Olsztyńska fabryka Grupy Michelin jest największą fabryką ogumienia w Polsce. Zatrudnia ponad 5 tys. osób i produkuje rocznie około 11 milionów opon marek Michelin, Kleber oraz BFGoodrich. W zakładzie powstaje ogumienie do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych oraz do pojazdów rolniczych, a także formy, kordy i półfabrykaty. Ponad 80 procent produkcji trafia na eksport, na wszystkie kontynenty. Fabryka zajmuje powierzchnię około 200 hektarów. Ma na swoim terenie nowoczesne Centrum Logistyczne o powierzchni 90 tys. mkw., które jest jednym z największych magazynów Michelin na świecie. W olsztyńskiej fabryce mieści się także Centrum Testów realizujące badania opon i materiałów na potrzeby Grupy Michelin. Firma przykłada dużą wagę do działań na rzecz ochrony środowiska. W ostatnich latach w zakładzie zredukowano zużycie wody o połowę oraz zainwestowano w ciepłownię gazową – tak, by całkowicie zrezygnować z wykorzystywania węgla. Kolejnym krokiem w stronę zrównoważonego rozwoju było wzniesienie hali do odzysku gumy z opon po zakończeniu podstawowego cyklu życia produktu. Zadbano także o wyposażenie tego obiektu w energooszczędne i wydajne środki transportu wewnętrznego.

Rozwiązanie: elektryczne wózki widłowe z bateriami w technologii Li-Ion

Od ponad 18 lat dostawcą wózków widłowych do olsztyńskiego zakładu Michelin Polska Sp. z o.o. jest firma STILL Polska. W fabryce funkcjonuje około 400 sztuk „pomarańczowych” środków transportu wewnętrznego, w tym między innymi wózki unoszące, ciągniki elektryczne i wózki czołowe. Dotąd w ich wyposażeniu dominowały baterie kwasowo-ołowiowe. W nowej hali zdecydowano się jednak wdrożyć pojazdy z akumulatorami w technologii Li-Ion. – Po konsultacji z ekspertami STILL Polska oraz wnikliwej analizie przeprowadzonej przez służby utrzymania ruchu, siły produkcji, dział BHP i zakładową straż pożarną Michelin zdecydowało się na przetestowanie w ramach nowej inwestycji wózków widłowych z bateriami litowo-jonowymi – relacjonuje Marek Trzeszczkowski, Senior Manager ds. Klientów Strategicznych STILL Polska obsługujący Michelin. – Technologia Li-Ion jest korzystna z punktu widzenia redukcji śladu węglowego – zarówno ze względu na zwiększoną efektywność energetyczną podczas ładowania, jak i żywotność baterii nawet 2-3 razy większą niż w przypadku konwencjonalnych akumulatorów. Brak konieczności uzupełniania wody i zapewnienia wentylowanej akumulatorowni stanowi dodatkowo o oszczędności czasu i pieniędzy oraz podwyższonym komforcie obsługi wózków – dodaje.

Efekt: energooszczędny transport wewnętrzny i obniżony ślad węglowy

Wdrożone rozwiązanie zapewniło skuteczny transport wewnętrzny w nowej hali przy jednoczesnym spełnieniu założeń strategii zrównoważonego rozwoju Michelin Polska. – Od lat cenimy współpracę ze STILL Polska ze względu na wysoką jakość produktów i serwisu, szybki dostęp do części zamiennych oraz elastyczność działania. Przy okazji naszej najnowszej inwestycji firma dowiodła, że jest także dobrym partnerem technologicznym w procesie wdrożenia energooszczędnych technologii zasilania wózków widłowych – mówi Michał Zdunkiewicz, Kierownik Projektów Przemysłowych w Zakładzie Półproduktów Michelin Polska. – Jesteśmy bardzo zadowoleni z dostępności, łatwości obsługi i zmniejszonych poborów energetycznych pojazdów z bateriami litowo-jonowymi. Rozwiązanie pozwala w długofalowym ujęciu oszczędzać czas, pieniądze i prąd oraz redukować ślad węglowy utrzymania i eksploatacji floty. Przypuszczam, że to nie ostatnie wózki Li-Ion w zakładzie Michelin w Olsztynie – podsumowuje.