22.01.2025

Innowacyjne systemy bezpieczeństwa w magazynie branży automotive

Czujniki wykrywające obecność wózków widłowych w określonych strefach i inteligentne systemy kamer potrafiące identyfikować grożące kolizją obiekty i pieszych pozwoliły zwiększyć bezpieczeństwo w zakładzie REHAU Automotive.

Branża: Motoryzacja / Automotive – wtryskowe wytwarzanie elementów karoserii

Firma: REHAU Automotive

Wyzwanie: Zapewnienie bezpieczeństwa pracy w magazynie charakteryzującym się dużym natężeniem ruchu

Rozwiązanie: Rozplanowanie procesów transportu wewnętrznego z zastosowaniem inteligentnych systemów bezpieczeństwa

Produkty: Czołowe elektryczne wózki widłowe STILL serii RX 20 i RX 60, systemy STILL Safety Lighting, STILL Warning Zone Light Plus, systemy kamer z inteligentnym układem wykrywania obiektów, sygnalizacji i unikania kolizji

System bezpieczeństwa transportu wewnętrznego w fabryce REHAU w Brake stał się punktem odniesienia dla innych zakładów firmy.

Wraz ze wzrostem natężenia ruchu magazynowego rośnie niebezpieczeństwo kolizji i wypadków. Dobrym przykładem zaradzenia tej sytuacji jest wdrożenie systemów kamer, czujników i oznaczeń w REHAU Automotive.

Fabryka REHAU w Brake działa od lat 60. XX wieku. Początkowo liczyła zaledwie 3 tys. mkw. W wytwarzającym wówczas rury zakładzie zatrudniano 15 pracowników. Z czasem wyspecjalizował się on w formowaniu wtryskowym oraz malowaniu i montażu polimerowych systemów karoserii samochodów. Na przestrzeni lat metraż hal zwiększył się do 80 000 mkw., powierzchnia całego kompleksu sięgnęła 234 tys. mkw., a zatrudnienie przekroczyło 1 000 osób. Obecnie w obiekcie wytwarzane są przede wszystkim zderzaki i inne podobne komponenty. REHAU Automotive stanowi część REHAU Group, generującej roczne obroty na poziomie 4,5 mld euro i zatrudniającej około 20 tys. pracowników w 190 lokalizacjach na całym świecie.

Wyzwanie: zapewnienie bezpieczeństwa w ruchliwym zakładzie

W zakładzie Rehau Automotive w Brake funkcjonuje flota transportu wewnętrznego licząca ponad 90 elektrycznych wózków widłowych. Dziennie obsługuje ona około 180 samochodów ciężarowych przywożących surowce lub transportujących produkty z zakładu do klientów. Natężenie ruchu jest duże. – Każdego dnia w sumie około 180 ciężarówek przyjeżdża do strefy towarów przychodzących lub wywozi nasze systemy zderzaków do klientów. Z perspektywy transportu wewnętrznego przekłada się to nawet na 6 000 zleceń przejazdu dziennie – relacjonuje Matthias Blum, Supervisor Production Logistics Rehau Automotive. – Chcąc zapewnić w tych wymagających warunkach maksymalny poziom bezpieczeństwa ruchu magazynowego, spotkaliśmy się z ekspertami ds. intralogistyki STILL. Skorzystaliśmy z doświadczenia i know-how firmy, żeby zreorganizować nasz transport – dodaje.

Rozwiązanie: kompleksowy system inteligentnych rozwiązań bezpieczeństwa

O koncepcji zastosowanych w zakładzie REHAU Automotive rozwiązań bezpieczeństwa opowiada Michael Dänekas, STILL Regional Service Manager Safety & Energy Solutions: – Wykorzystane w REHAU funkcje Safety Assist – zaawansowane systemy ostrzegawcze oraz układy automatycznej interwencji – wspierają operatorów wózków widłowych w codziennej pracy, pomagając minimalizować ryzyko wypadków i obrażeń – relacjonuje.

Automatyczne reakcje bezpieczeństwa w pobliżu bram

Jednym z wyzwań, które postawiono przed STILL, było ograniczenie liczby niepożądanych zdarzeń związanych z bramami magazynu. Stworzono wokół nich strefy bezpieczeństwa. W ich obrębie nadajniki przekazują wózkom widłowym polecenie zmniejszenia prędkości i załączenia oświetlenia ostrzegawczego. Dodatkowo brama automatycznie się otwiera, gdy pojazd się zbliża i pozostaje otwarta, dopóki nie opuści on obszaru bezpieczeństwa. Komunikacja pomiędzy inteligentnymi urządzeniami przebiega w oparciu o niezawodną, uniwersalną i ekonomiczną radiową technologię ultraszerokopasmową (UWB, ultra-wideband range).

Inteligentne oznaczenia bezpieczeństwa LED

Na analogicznej zasadzie działają systemy świetlnego oznakowania bezpieczeństwa. Gdy wózek widłowy zbliża się do skrzyżowania ciągów komunikacyjnych lub przejścia dla pieszych, do odpowiednich projektorów LED przesyłany jest sygnał, by wyświetlić na posadzce znak „STOP”. Piesi są dzięki temu bardziej czujni i świadomi potencjalnych niebezpieczeństw. Co więcej, w przeciwieństwie do tradycyjnych znaków – szczególnie tych wyklejanych na posadzce – oznakowania świetlne nie zużywają się i nie blakną. Uzupełnieniem świetlnego systemu oświetlenia bezpieczeństwa w REHAU jest układ STILL Warning Zone Light Plus. Rozwiązanie stanowiące wyposażenie wózków widłowych wyświetla wokół nich jaskrawy obrys strefy bezpieczeństwa.

System wykrywający obiekty wokół wózka i ostrzegający o zagrożeniu

Wózki widłowe STILL w REHAU wyposażono także we wspomagany przez sztuczną inteligencję system kamer wykrywających ludzi i obiekty wokół pojazdu. O potencjalnym niebezpieczeństwie operator jest ostrzegany dwuetapowo:

  • obrazowi z kamery z żółtym podświetleniem osoby w pobliżu wózka towarzyszy przerywany sygnał dźwiękowy,
  • gdy pieszy znajdzie się krytycznie blisko pojazdu, obramowania zmienia się na czerwone, a sygnał dźwiękowy emitowany jest w sposób ciągły.

Istnieje możliwość automatycznego ograniczenia prędkości przemieszczania się wózka w pierwszym etapie oraz jego całkowitego zatrzymania w drugim stadium ostrzegawczym.

Efekt: minimalizacja ryzyka wypadków

Wdrożenie kompleksowego systemu bezpieczeństwa transportu wewnętrznego w zakładzie REHAU w Brake zminimalizowało ryzyko wypadków w ruchu zakładowym. Dzięki automatycznej identyfikacji stref i zaprogramowaniu odpowiednich reakcji ograniczono prawdopodobieństwo uszkodzeń spowodowanych kolizją przy drzwiach hali. Dzięki świetlnym znakom „STOP” załączanym, gdy wózek widłowy jest w pobliżu, piesi są aktywnie ostrzegani w potencjalnie niebezpiecznych punktach ciągów komunikacyjnych. Inteligentny system kamer ostrzega wizualnie i dźwiękowo operatorów wózków widłowych w przypadku, gdy pieszy znajdzie się niebezpiecznie blisko pojazdu. Opcja automatycznego spowolnienia lub zatrzymania wózka w takim przypadku to kolejny krok w stronę ograniczenie ryzyka wypadków. – Kompleksowy system bezpieczeństwa transportu wewnętrznego jest skuteczną odpowiedzią na zagrożenia związanym z dużą intensywnością ruchu w zakładzie. Według naszych szacunków, każde euro wydane na środki zapobiegawcze zwraca się co najmniej dwukrotnie. Nie bez znaczenia są także korzyści wizerunkowe – nasze przywiązanie do bezpieczeństwa doceniają zarówno operatorzy, jak i nasi kontrahenci – podsumowuje Thomas Köhle, Plant Director zakładu w Brake. – Inteligentne funkcje Safety Assist to kamień milowy w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu magazynowym. System transportu wewnętrznego w Brake jest punktem odniesienia dla innych zakładów produkcyjnych, a także flagowym projektem dla całej naszej firmy – konkluduje Matthias Blum, Supervisor Production Logistics w Rehau Automotive.