Automatyczne roboty mobilne STILL w LAPP
Branża: Produkcja przewodów oraz zintegrowanych rozwiązań połączeniowych
Firma: U. I. LAPP GmbH
Wyzwanie: Zwiększenie przepustowości magazynu przy zachowaniu wysokiego bezpieczeństwa pracy
Rozwiązanie: Automatyzacja magazynu w oparciu o autonomiczne roboty mobilne z nawigacją SLAM
Produkty: Pojazdy klasy AMR serii STILL AXH
Firma LAPP przeprowadziła w swoim hanowerskim magazynie pilotażowe wdrożenie autonomicznych robotów mobilnych. Efekty były na tyle pozytywne, że rozważane jest szersze wykorzystanie tej technologii.
Firmę LAPP założono w 1959 r. w Stuttgarcie. Dziś to działająca globalnie grupa przedsiębiorstw przemysłu kablowego z rocznymi obrotami sięgającymi 2 mld euro i ponad 4 tysiącami pracowników. Jednym zfilarów sukcesu firmy jest sprawna i szybka logistyka funkcjonująca w oparciu ozaawansowane technologicznie centra dystrybucji. LAPP stale inwestuje w związku z tym wnowoczesne rozwiązania transportu wewnętrznego. Jednym z dynamicznie modernizowanych obiektów jest magazyn w Hanowerze.
Wyzwanie: zwiększenie przepustowości magazynu
Centrum LAPP w Hanowerze obsługuje Obsługuje on zróżnicowanie ładunki – od małych części i ważących kilka gramów światłowodów po sześciotonowe bębny kablowe. W związku z rosnącymi obrotami i popytem naswoje produkty firma zdecydowała się na przetestowanie w zakładzie rozwiązań automatyzacji procesów intralogistycznych. Odpowiedzią na potrzebę bezpiecznego zwiększenia przepustowości magazynu stały się autonomiczne roboty mobilne STILL AXH.
Rozwiązanie: autonomiczne roboty mobilne (AMR)
Pierwszym krokiem do zastosowania w LAPP pojazdów klasy AMR było mapowania obiektu. Odbyło się ono wtrakcie sterowanego ręcznie przejazdu robota przez halę. W jego trakcie pojazd zarejestrował położenie elementów konstrukcji: ścian czy filarów. Stały się one punktami odniesienia dla późniejszej nawigacji. – Autonomiczne roboty mobilne STILL serii AXH korzystają z technologii SLAM – jednoczesnej lokalizacji i mapowania (ang. Simultaneous Localization And Mapping) – tłumaczy Dominik Jasiok, Advanced Applications Manager STILL Polska. – Dzięki jej zastosowaniu robot w czasie rzeczywistym porównuje z początkowym zapisem dane docierające do niego z badających otoczenie laserowych skanerów. Analizując te i inne informacje, roboty mobilne są w stanie nawigować, omijać przeszkody i elastycznie dostosowywać swoją trasę – dodaje. AMR mogą pobierać zlecenia transportowe na kilka sposobów:
- z systemu hosta (np. WMS lub ERP),
- za pośrednictwem przekaźnika umieszczanego w stacjach transferowych
- lub za pomocą ręcznych wyzwalaczy, takich jak przyciski, skanery lub terminale.
Otrzymawszy zlecenie, AXH podjeżdża pod nośnik ładunku, podnosi go i jedzie do stacji docelowej. Przed dostarczeniem ładunki do stacji, robot „upewnia się” za pośrednictwem kamer 3D, że jest ona wolna. Mały robot może transportować ładunki o masie do jednej tony i przemieszczać się z maksymalną prędkością wynoszącą 2,2 m/s.
Efekt: bezpieczne zwiększenie wydajności pracy
– Autonomiczne roboty mobilne AMR zapewniają bardzo wysoki stopień elastyczności. Dzięki nawigacji w technologii SLAM niezawodnie unikają one kolizji. Na bezpieczeństwo pracy w ruchu mieszanym pozytywnie wpływają systemy świateł ostrzegawczych i sygnałów dźwiękowych aktywowane w oparciu o wskazania czujników – tłumaczy Jasiok. – Po wykryciu zagrożenia STILL AXH zatrzymuje się automatycznie, dopóki nie będzie można ponownie bezpiecznie podróżować – dodaje Advanced Applications Manager STILL Polska. Pilotażowa automatyzacja magazynu LAPP w oparciu o roboty mobilne udowodniła, że można dzięki nim zoptymalizować i usprawnić procesy intralogistyczne. Autonomicznie poruszające się pojazdy minimalizują ryzyko wypadków i zauważalnie zwiększają wydajność transportu wewnętrznego. Wporównaniu z klasycznymi zautomatyzowanymi rozwiązaniami magazynowymi małe, inteligentne wózki można niezwykle szybko i ekonomicznie zintegrować z istniejącym środowiskiem i systemami. – Cieszymy się, że rozpoczęliśmy ten pilotaż – podsumowuje Andreas Gesse. Dyrektor Centrum Logistycznego U. I. LAPP GmbH w Hanowerze. – Zamierzamy coraz szerzej wdrażać tę technologię, wykorzystując jej potencjał w zakresie poprawy bezpieczeństwa pracy i wydajności pracy – dodaje.