Wózek elektryczny RX 20-16/P najlepszym wózkiem w historii VR
STILL RX 20 najbardziej wydajnym wózkiem w historii
Elektryczny wózek widłowy serii RX 20 w 3-kołowym wariancie z wydajną baterią, udźwigiem 1,6 t i punktem ciężkości 500 mm pobił rekord wydajności w testach VR. Udowodniono tym samym, że w ciągu godziny da się przewieźć 130 palet.

Poddany próbom niemieckiego tygodnika branżowego VerkehrsRundschau (VR) czołowy wózek elektryczny STILL RX 20-16/P okazał się najbardziej wydajnym pojazdem w historii testów. To nie pierwszy raz, gdy rozwiązanie tej serii wyznacza nowe standardy.
Testy tygodnika VerkehrsRundschau to wydarzenie z wieloletnimi tradycjami. Sprawdzian składa się z dwóch części, w których uwagę zwraca się przede wszystkim na wydajność oraz ergonomię pracy. Prowadzą go każdorazowo 3 operatorzy, na co dzień pracujący na pełny etat w logistyce od przynajmniej 20 lat. Każdy z nich kieruje testowanym wózkiem na wystandaryzowanej trasie, a osiągi są mierzone w oparciu o 17 kryteriów. Jednym ze stałych elementów programu jest na przykład rozładunek i załadunek naczepy z 32 europaletami o masie 800 kg. Według badania opartego o opisaną wyżej metodologię, „Wózkowym Mistrzem” VerkehrsRundschau w 2021 roku został elektryczny wózek widłowy serii STILL RX 20-16/P. To wyposażony w wydajną baterią litowo-jonową (48 V, 625 Ah) trójkołowy pojazd z przeciwwagą. Charakteryzuje się udźwigiem do 1,6 tony i punktem ciężkości wynoszącym 500 mm. Jury zwróciło uwagę na fakt, że pod względem osiągów pojazd wypadł lepiej niż jakiekolwiek testowane dotąd rozwiązanie. – W trybie „Sprint” doświadczyliśmy mocy w pełnym znaczeniu tego słowa. Nasi operatorzy osiągnęli rekordowe czasy przejazdu, niezarejestrowane w dotychczasowej historii testów. W efekcie wózek był w stanie przewieźć w ciągu godziny 130 palet – relacjonuje przedstawiciel jury. Wyróżnikami najnowszego wózka elektrycznego RX 20 są według ekspertów VR także: doskonała widoczność uzyskana dzięki innowacyjnej budowie masztu oraz precyzyjny system sterowania. Przetestowany wózek elektryczny należy do docenianej, bestsellerowej serii RX 20 od czasu modernizacji w 2018 r. zwanej „elektryzującą”.
„Elektryzujące” wózki widłowe serii STILL RX 20
Wkrótce po swojej premierze w 2018 r. seria wózków elektrycznych RX 20 o udźwigu nominalnym od 1,4 do 2,0 ton została wyróżniona nagrodą IFOY. Już wtedy pojazdy zadziwiały swoimi osiągami.
– Według zespołu testowego IFOY STILL RX 20 to nowy punkt odniesienia dla wózków widłowych w klasie udźwigu do 2 ton. Pojazd jest niezwykle cichy, a jego obsługa prosta i płynna. Widoczność we wszystkich kierunkach jest dobra. W tak kompaktowym wózku widłowym zaskakuje stosunkowo duża ilość miejsca dla operatora. Nowe standardy wyznacza także wszechstronny wyświetlacz STILL Easy Control oraz wyjątkowa efektywność energetyczna. Stanowiący opcję wyposażenia akumulator Li-Ion o pojemności 931 Ah umożliwia prace nawet przez 14 – 18 godzin i daje możliwość szybkich ładowań pośrednich – czytaliśmy w uzasadnieniu werdyktu jury IFOY. Inżynierowie STILL chwalili się, że to najlepszy wózek elektryczny RX 20 w historii. W porównaniu z przeciętnymi osiągami w tej kategorii produktów, model z tej serii wyróżnia się 17 proc. większym przyspieszeniem, podnoszeniem ładunku szybszym nawet o 48 proc., czasem pracy na jednym ładowaniu dłuższym o 109 proc. oraz 26 proc. wyższą średnią prędkością jazdy z paletą o masie 1 000 kg. W nowej konfiguracji pojazd poprawia te i tak już zadziwiające osiągi. Kontynuuje tym samym sięgającą 2005 tradycję, zgodnie z którą każdy nowy wózek elektryczny RX 20 stanowi rewolucyjną zmianę i staje się dla branży wskaźnikiem, co można osiągnąć w dziedzinie projektowania wózków widłowych.
Elektryczne wózki widłowe STILL RX 20 jako nośnik innowacji
Premiera pierwszej serii wózków elektrycznych STILL RX 20 miała miejsce w 2005 roku. Obok ponadprzeciętnej wydajności wyróżnikiem należących do niej pojazdów była boczna wymiana baterii. Rozwiązanie – znacznie szybsze, wygodniejsze i bardziej bezpieczne niż wymiana baterii z użyciem dźwigu – szybko upowszechniło się i stało się branżowym standardem. Na przestrzeni kolejnych lat bestsellerowe wózki elektryczne STILL o udźwigu do 2 t miały istotny wpływ na popularyzację technologii takich jak m.in. system ekologicznej jazdy Blue-Q czy zasilanie czołowych wózków widłowych bateriami litowo-jonowymi.
Więcej o historii innowacji i rekordów wydajności bitych przez modele tej serii można się dowiedzieć z opublikowanego w serwisie ConneXXt.pl artykułu: „Zawsze o krok przed rynkiem – STILL RX 20”.