100 lat STILL: historia elektrycznych wózków widłowych

Bezemisyjna intralogistyka przyszłości

Elektryczne wózki widłowe od STILL

Energia elektryczna jest jedną z najważniejszych sił napędowych w historii przemysłu. Od początku XXI wieku jesteśmy świadkami dynamicznego wzrostu jej znaczenia. Swój udział mają w tym wynalazcy, prekursorzy i popularyzatorzy. Fundament pod rozwój tej technologii stworzył w 1819 r. duński fizyk, filozof i odkrywca elektromagnetyzmu – Hans Christian Orsted. Jego dzieło rozwijało potem wielu naukowców, a ważnym kamieniem milowym było pierwsze użycie silnika elektrycznego do napędzania łodzi przez inżyniera Hermanna Jacobiego w 1838 r. Wkład w ustanowienie dzisiejszej pozycji silników elektrycznych bez wątpienia mieli także przedsiębiorcy tacy jak Werner von Siemens czy Hans Still.

Założyciel przedsiębiorstwa - Hans Still

Elektryzujący wizjoner z Hamburga

Wystarczy rzut oka na historię prekursora i wynalazcy, Hansa Stilla, by poznać wartości i strategie będące kluczowymi czynnikami sukcesu w przemyśle po 1920 r. Zyskownie łączył on elektryfikację z mobilnością. Szybko zorientował się w rosnącym popycie na elektromobilność i stworzył zaspokajającą te potrzeby, idącą z duchem czasu „Stację Matador”. Kompaktowy, przyjazny użytkownikom generator dawał energię wszędzie tam, gdzie była potrzebna - w Niemczech i poza ich granicami.

EK 2000: Pierwszy elektryczny pojazd transportowy STILL

Przyszłość z tradycjami

Połączenie know-how z obszaru inżynierii elektrycznej z klarowną wizją bieżących potrzeb rynku stanowiło podwaliny pierwszych powojennych sukcesów STILL. W kontekście charakterystycznego dla tych czasów powszechnego niedoboru paliwa dwuosobowy zespół projektowy rozpoczął w lipcu 1945 r. prace nad elektrycznym wózkiem transportowym. W 1946 Hans Still zaprezentował EK 2000 - zasilany energią elektryczną pojazd o ładowności na poziomie 2 ton. Solidny, zwrotny i niezależny od dostępności paliw kopalnych produkt stanowi w historii firmy STILL punkt zwrotu ku wytwarzaniu wózków przemysłowych.


Zwinne wózki elektryczne tej serii szybko zyskały w hamburskim porcie miano niezastąpionych pomocników. Z łatwością manewrowały pomiędzy niezliczonymi kontenerami ciągnąc nawet 10 trolejów jednocześnie. Stąd było już o krok od kolejnego sukcesu: trójkołowy „Muli Mobil” szybko stał się rozpoznawalnym elementem wyposażenia zakładów przemysłowych i magazynów młodej Republiki Federalnej Niemiec.

Elektryzująca ewolucja

Od trzykołowego ciągnika do pierwszego elektrycznego wózka widłowego

Do połowy lat 40., wózki widłowe były w Europie właściwie nieznane (a na pewno nie produkowane). Pierwsze impulsy dla rozwoju tego rynku stanowiły stacjonujące w Niemczech siły amerykańskie. Firma STILL szybko zidentyfikowała popyt na wyposażenie transportowe będące w stanie nie tylko holować, ale także unosić ładunki. W 1949 r. na rynek trafił EGS 1000, pierwszy wózek widłowy STILL. Wprowadzona w połowie lat 60. w serii STILL R 9 boczna wymiana baterii do dziś jest standardem w przemyśle. W 1977 projektanci STILL wdrożyli szereg innowacji w serii R 50, która szybko stała się „Volkswagenem Golfem” wózków elektrycznych i najlepiej sprzedającym się 3-kołowcem w tej klasie pojazdów.

Studium dizajnu

Wizje przyszłej intralogistyki

Ideę kształtowania historii przyszłości przez firmę STILL na drodze rozwoju technologicznego szczególnie dobrze odzwierciedlają dwa przypadki: RXX oraz cubeXX. Przedstawiony w 1998 r. koncept elektrycznego wózka widłowego RXX łączy futurystyczny design z technologicznymi usprawnieniami - jak zwiększające bezpieczeństwo: kabina z możliwością dostosowania ustawień wysokości, tylna kamera wideo oraz regulowana przeciwwaga pozwalająca automatycznie zoptymalizować parametry jezdne wózka pod kątem masy ładunku.

Zasada „6w1” stała się natomiast inspiracją dla zaprezentowanego w 2011 pojazdu koncepcyjnego cubeXX. Łączy on w sobie wózek z przeciwwagą, wózek unoszący i podnośnikowy, pojazd do kompletacji poziomej oraz wózek z podwójnymi widłami. Kontrolowany za pośrednictwem sieci cubeXX jest w stanie autonomicznie poruszać się po halach produkcyjnych i centrach logistycznych. Ten wizjonerski pomysł jest odzwierciedleniem strategii wyprzedzania dzisiejszych potrzeb dzięki tworzeniu elastycznych produktów konstruowanych w odpowiedzi na prognozy i przewidywania odnośnie nieistniejących dziś jeszcze łańcuchów wartości. Przyszłość jest tu punktem wyjścia do tworzenia przyszłościowych rozwiązań.

/products/Company/100_Jahre_STILL/Electric_trucks/Story-5_RXX.jpg
Konzept-Elektrostapler

Moc bez emisji

Święta misja RX 50

W 2011 r. firma STILL pokazała nowy RX 50 - najbardziej kompaktowy w swojej klasie trójkołowy wózek elektryczny z przeciwwagą z napędem na tylne koło. Elementy projektu ramy została zaadaptowane z koncepcji RXX. Liczne usprawnienia ergonomiczne podkreślały rosnące znaczenie idei miejsc pracy przyjaznych zdrowiu pracowników. Usprawnienia takie jak zwiększona ilość miejsca na nogi czy innowacyjny, zapewniający doskonałą widoczność dach ochronny łączą komfort i efektywność pracy (co znalazło potwierdzenie w przyznanej modelowi nagrodzie IF Product Award). Funkcjonalności te otworzyły wózkowi drzwi do Bazyliki Świętego Piotra, w której świętych salach RX 50 używany jest przez departament utrzymania katedry. Do pełnych niepowtarzalnych dzieł sztuki wnętrz z delikatnym podłożem nie ma lepszego wyboru niż ten bezemisyjny wózek z przeciwwagą.

Rodzina elektrycznych wózków widłowych STILL

Wyjątkowa wydajność – bez emisji!

Lepsza wydajność, większa dynamika i wzrost dostępności - w styczniu 2018 r. firma STILL odpowiedziała na te oczekiwania premierą kompaktowego i zwrotnego, nowozaprojektowanego członka rodziny elektrycznych wózków widłowych STILL: RX 20. Swoje przewagi konkurencyjne w szczególności uwidacznia w środowiskach pracy z wąskimi alejkami, trzyzmianowym trybem pracy i wymogiem bezemisyjnego transportu: w wytwarzaniu napojów i materiałów budowlanych, przemyśle spożywczym, handlu, logistyce czy zaopatrzeniu produkcji branży automotive i elementów inżynierii mechanicznej.

STILL RX 60

Bezemisyjna moc dla zielonej logistyki

W 2019 r. firma STILL otworzyła nowy rozdział historii wózków napędzanych energią elektryczną. Wznowiona wówczas seria RX 60-25/35 charakteryzuje się dobrym przyspieszeniem, maksymalną prędkością jazdy na poziomie 21 km/h i wysoką szybkością podnoszenia, zasługując na miano „akceleratora”. Nowa koncepcja układu jazdy z systemem aktywnego chłodzenia i skróconymi ścieżkami transmisji mocy gwarantują krótkie czasy reakcji i maksymalną siłę pociągową od pierwszych sekund po uruchomieniu. To pierwszy w historii wózek elektryczny, który w niezależnych testach wyprzedził pod kątem produktywności porównywalne pojazdy z silnikami Diesla. RX 60 stanowi idealne narzędzie realizacji zielonych strategii logistycznych klientów XXI wieku.

Przepis na elektryczny sukces

Wydajność + czystość = gotowość na przyszłość

W niektórych branżach - na przykład w produkcji i transporcie żywności - absolutna czystość stanowi kluczowy atut. Niemcy są znane w całym świecie z przestrzegania przepisów. Te mające zastosowanie w browarach regulują nie tylko kwestie samych składników piwa, ale także kwestii ich wewnętrznego transportu. Zasady te dobrze znają piwowarzy Krombacher. Z roczną produkcją przekraczającą 5,5 mln hektolitrów rocznie, browar jest jednym z największych przedsiębiorstw tego rodzaju. Zrównoważony rozwój i ograniczanie emisji CO2 są ważnymi elementami jego strategii. Realizowana jest ona m.in. dzięki wykorzystaniu w środowisku produkcji nieemitujących cząstek stałych elektrycznych wózków widłowych dużej mocy. W specyficznych warunkach browaru doskonale sprawdza się skonfigurowany pod kątem jego potrzeb STILL RX 60-50/600. Jego niezawodność i dostępność operacyjna w pełni przekonały Günter Hombacha, szefa ds. załadunku i magazynu wyrobów gotowych Krombacher: „Nasze wózki muszą być w stanie funkcjonować nieprzerwanie. Nie możemy pozwolić sobie na przestoje. Dlatego też przywiązujemy wielką wagę do niezawodności i jakości obsługi. Ze STILL pracujemy od lat i jesteśmy w pełni zadowoleni z bezpieczeństwa użytkowania elektrycznych wózków firmy oraz świadczonych usług serwisowych.”

Ciężka praca ułatwiona

Czysta moc dla bezpyłowych powierzchni

Czyste powietrze stanowi ważny wymóg także w branży opakowań - dobrym przykładem jest specjalizująca się w wytwarzaniu pojemników z tektury falistej i papieru firma Lünewell z roczną produkcją na poziomie 150 mln metrów kwadratowych. Papier jest bardzo ciężki. Pojedyncza bela może ważyć nawet 3,8 t. Obsługę i transport ładunków Lünewell powierzono w związku z tym potężnym wózkom widłowym serii RX 60. Są one w stanie przewozić jednocześnie do trzech bel o łącznej wysokości 7,5 m. W Lünewell nieprzerwanie pracuje 30 przemysłowych wózków STILL. Andreas Isemann, szef utrzymania ruchu, nie może się ich nachwalić: „Nowy RX 60 zaimponował nam swoją wydajnością i parametrami jazdy. Co więcej, odkąd użytkujemy wózek, pracuje niezawodnie i bezawaryjnie.”

Elektrostapler

Elektryczne wózki widłowe STILL

W razie pytań dotyczących naszych elektrycznych wózków widłowych zapraszamy do kontaktu lub zaczerpnięcia informacji online - na stronie z przeglądem wózków elektrycznych STILL.

This site is protected by Friendly Captcha and the Friendly Captcha Privacy Policy applies.